Andréa Räder

Staden, skogen och havet

Staden
Jag har arbetat med flera rumsprojekt tillsammans med mellanstadieelever och inom ramen för skapande skola. Exemplen här är från Gamla Påvelundskolan i Göteborg.

Klassen hade valt staden som tema och eleverna fick i uppgift att teckna ovanliga fönster, torn och byggnader inspirerade av arkitekterna Gaudi och Hundertwasser. Därefter satte jag ihop en helhetskomposition utifrån teckningarna. Somligt förstorades, annat förminskades.


Det är helheten som räknas och att alla i klassen finns representerade med en byggnadsdetalj.


Eleverna målar på sina och varandras detaljer. Tre åt gången är lagom för att få plats och alla ska ha deltagit vid minst två målarpass.

Skogen
En annan klass hade valde skogen som tema och vi började med en heldag på naturhistoriska muséet för att skissa i stora däggdjurssalen. Därefter fortsatte eleverna att teckna i skolan. Parallellt jobbade de med folksagor. Det är viktigt att  bryta upp schemat och arbeta gränsöverskridande under tiden som projektet pågår. På så vis blir det förankrat och ett plus ett kan blir tre.

Av dryga etthundrafemtio skisser blev c:a  trettio kvar till kompositionen. Här är några av dem.


Bilden testas först i modell innan vi går lös på väggen. Sakta men säkert växer motivet fram. Själva väggmålandet tar lite drygt två veckor.

Havet
Klassen som valt havet som tema fick börja med att teckna fiskar på Sjöfartsmuseets akvarium. I en monter på stod en dykardräkt som en elev fastnade för och som fick bli stommen i bilden.
Det är viktig att bakgrundsfärgen blir rätt. Här passade det med ränder i blått.

De enskilda motiven förs över på klarplast och projiceras på väggen – tur att skolan hade sin gamla overheadapparaten kvar.

Därefter målas motiven med akrylfärg av konstnärskvalité. Att öva färgblandning och färgseendet är en viktig del av arbetet. Märkligt nog är vi oftast överens om vad som funkar bättre eller sämre, som om ögat hade en inbyggd estetisk kompass.

Lämna ett svar

Required fields are marked *.